Je talenten. Je bent ermee geboren. Maar, door een levenslange (meestal gedicteerde) leerweg ben je een beetje kwijt geraakt wat jouw talenten eigenlijk precies zijn. Het zijn ‘blind spots’ geworden, om in de termen van het Johari venster te spreken.
Er zijn 5 soorten aanwijzingen die je dichter bij jouw unieke talent kunnen brengen:
- Verlangen: naar welke activiteiten verlang je?
- Snel leervermogen: welke activiteiten pik je bijzonder snel op?
- Flow: bij welke activiteiten weet je automatisch welke stappen je moet zetten?
- Onbewuste excellentie: wanneer dacht je “Hey, hoe deed ik dat?!”
- Voldaan gevoel: na welke activiteiten denk je meteen, “Wanneer kan ik dit wéér doen!?”
Ik wil aan dit lijstje graag nog een zesde element toevoegen, namelijk: een crisis!
In deze bijzondere COVID-19 tijd hebben we allemaal met onze eigen context, achtergronden en situaties mogen ervaren wat een crisis situatie met je kan doen. Ineens, uit het niets, wordt er een beroep gedaan op je inventiviteit, flexibiliteit, creativiteit, inschattingsvermogen en organisatievermogen. En je ziet dus ook dat dit voor iedereen weer net iets anders werkt. De één zet thuisscholing voor de kinderen centraal en richt het werk daar omheen in, een ander gaat naarstig op zoek naar efficiëntere/digitale werkvormen om toch contact te kunnen blijven houden met collega’s en klanten en een derde richt zich vooral op het structureren van de dag en alles wat er moet gebeuren.
Zelfde context, andere reactie.
Daaraan zie je het onderscheidend vermogen van ieder unieke individu.